Szanowni Mieszkańcy,
Zdajemy sobie sprawę, że każda zmiana wysokości opłat budzi pytania i wątpliwości. Dlatego chcemy w prosty i transparentny sposób przedstawić powody, dla których konieczne było zwiększenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w naszej gminie. Zapewniamy, że każda złotówka z tej opłaty trafia bezpośrednio na system gospodarowania odpadami – jego organizację, funkcjonowanie i dostosowanie do wymogów środowiskowych.
Do końca 2023 r. na terenie Gminy Wolsztyn system gospodarki odpadami prowadzony był przez Związek Międzygminny "Obra". Po decyzji o opuszczeniu Związku Gmina Wolsztyn musiała zorganizować go sama dostosowując do obowiązujących zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. dodając odbiór u źródła dwóch dodatkowych frakcji - szkła i bioodpadów. W okresie, w którym Gmina była członkiem ZM "Obra" odbiór realizowany był w dedykowanych, zlokalizowanych na terenie gminy, pojemnikach na szkło, a bioodpady musiały być dostarczane na PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) przez samych mieszkańców. Obowiązek odbioru dodatkowych frakcji wymaga zwiększonych nakładów finansowych.
Ustawa określa również, że gmina ma obowiązek dostosować częstotliwość odbioru do rodzaju zabudowy i liczby mieszkańców. W gminie o charakterze miejsko-wiejskim wiąże się to z wyższymi kosztami eksploatacyjnymi systemu, które muszą zostać odzwierciedlone w opłacie ponoszonej przez mieszkańców.
W 2024 roku odnotowaliśmy znaczny wzrost ilości odpadów w stosunku do założeń. Przekłada się to bezpośrednio na koszty – gmina rozlicza się z firmą odbierającą odpady na podstawie tonażu. Dotyczy to zarówno odpadów z posesji, jak i tych oddawanych do PSZOK w Berzynie.
Następnym czynnikiem mającym wpływ na podwyżkę opłaty jest sytuacja rynkowa związana ze wzrostem cen odbioru odpadów na podstawie rozstrzygnięć przetargowych.
Przykładowo:
W 2024 roku koszt samego odbioru i zagospodarowania odpadów w naszej gminie wyniósł ok. 11,5 mln zł, natomiast w 2025 roku prognozujemy wzrost tej kwoty do ok. 14,7 mln zł. To różnica ponad 3 mln zł.
Ceny surowców wtórnych są obecnie niestabilne, a ich wartość spada. Gmina uzyskuje z recyklingu mniejsze przychody niż wcześniej, co wpływa na bilans systemu. Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że na dziś trudno jest przewidzieć konsekwencje wprowadzenia od 1 października 2025 r. systemu kaucyjnego, który może spowodować obniżenie jakości, a co za tym idzie również ceny przekazywanych do recyklingu tworzyw sztucznych. W konsekwencji może również grozić brakiem możliwości spełnienia wymaganych przepisami poziomów odzysku. Ponadto, niewywiązanie się z tego obowiązku grozi naliczaniem kar dla samorządu.
Rosnące ceny paliw, energii oraz płace w branży odpadowej wpływają na wzrost kosztów usług świadczonych przez firmy zajmujące się odbiorem i przetwarzaniem odpadów.
Poniżej porównanie aktualnych stawek w innych samorządach:
Gmina |
Stawka (zł/m-c) |
Gmina Kargowa |
38 zł |
Gmina Nowa Sól |
38 zł |
Gmina Gubin |
44 zł |
Gmina Wschowa |
38 zł |
Gmina Sława |
38 zł |
Gmina Zabór |
40 zł |
Gmina Rakoniewice |
35 zł |
Gmina Żary |
46 zł |
Gmina Świebodzin |
40 zł |
Gmina Babimost |
39,50 zł |
Gmina Włoszakowice |
40 zł |
Gmina Mosina |
39 zł |
W naszej gminie opłata wynosi 39 zł miesięcznie, z możliwością obniżenia do 38 zł dla mieszkańców, którzy kompostują bioodpady.
Podwyżka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest uzasadniona rosnącymi kosztami związanymi z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami oraz koniecznością dostosowania się do obowiązujących przepisów. Należy też zaznaczyć że przyjęta w 2023 r. stawka w kwocie 29 zł (ulga 1 zł za kompostowanie odpadów bio) na rok 2024 oparta była w dużej mierze o szacunkowe ilości szkła i odpadów biodegradowalnych, przy zmienionym sposobie ich odbioru. Wyższy niż zakładano poziom ilości tych odpadów skutkował niedoszacowaniem stawki, która już w roku 2024 nie pokrywała kosztów ponoszonych przez Gminę, a obowiązywała jeszcze w pierwszym kwartale 2025 r. Czynników zmiany wysokości opłaty jest jak widać więcej i są one całkowicie niezależne od Gminy. Koszty związane z odbiorem, transportem, sortowaniem, przetwarzaniem i utylizacją odpadów rosną z roku na rok. Wynika to z inflacji, wzrostu cen paliw, energii oraz płac w branży odpadowej. Firmy zajmujące się gospodarką odpadami muszą dostosować swoje ceny do tych zmian. Wraz ze wzrostem konsumpcji i zmieniającymi się nawykami mieszkańców, liczba generowanych odpadów stale rośnie, co również generuje wyższe koszty.
Jak powstrzymać wzrost cen odpadów?
Z naszej strony podejmujemy działania zmierzające do uszczelnienia systemu gospodarowania odpadami, co pomoże lepiej kontrolować ilość rzeczywiście wytwarzanych odpadów i sprawiedliwie rozłożyć koszty systemu.
Poszukujemy środków zewnętrznych na modernizację PSZOK, w tym m.in. na zakup rębaka, który pozwoli w znacznym stopniu obniżyć koszt zagospodarowania odpadów bio. Tu pomoże również promowanie kompostowników przydomowych, które ograniczą ilość odpadów oddawanych do PSZOK czy odbieranych od mieszkańców.
Planujemy kontynuowanie kampanii informacyjnych i edukacyjnych, systemów motywacyjnych, a także rzeczywistych kontroli jakości segregacji.
Dziękujemy za zrozumienie i wspólne dbanie o czystość naszej gminy!
System gminny obejmuje nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe (m.in. przedsiębiorców, szkoły)