Szanowni Państwo,
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wolsztynie pragnie poinformować, że trwa kolejna ogólnopolska akcja, tym razem pod hasłem: „Nie daj się oszukać, Sprawdź paragon”. Prowadzona cyklicznie od kilku lat akcja „Weź Paragon” odwołuje się do takich wartości jak uczciwość i współodpowiedzialność za państwo. Jej cel jest prosty – uświadomienie Polakom, jak ważna jest ich rola w kształtowaniu obrotu gospodarczego i uświadomienie konsumentom znaczenie paragonu fiskalnego.
Tegoroczna kampania, oprócz zachęcania konsumentów do odbierania paragonów od sprzedawców towarów i usług, ma również na celu zwrócenie uwagi na to, że nie każdy wydawany paragon jest fiskalnym potwierdzeniem zrealizowanej operacji. Na rynku obok paragonów fiskalnych, ewidencjonujących obrót i wydawanych jako potwierdzenie dokonania zakupu towaru lub usługi, zdarzają się również paragony niefiskalne. Problem paragonów niefiskalnych dotyka w szczególności branży gastronomicznej, a oszuści unikający płacenia podatków przyczyniają się do rozwoju szarej strefy.
Celem akcji jest przede wszystkim podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa w zakresie korzyści płynących z posiadania paragonu fiskalnego, zarówno w sferze tworzenia warunków uczciwej konkurencji oraz kształtowania postaw społecznych oraz uświadomienie społeczeństwa, że na rynku funkcjonują paragony niefiskalne.
Każdy paragon zawiera charakterystyczne elementy tj.:
Paragon powinien być wręczony klientowi bez jego specjalnych starań, lecz takie zachowanie nie dla wszystkich sprzedających jest oczywiste. Dlatego też klienci powinni sami żądać paragonów, gdyż jest on dla nich ważny z kilku powodów:
Ułatwia złożenie reklamacji i dochodzenie swoich praw w przypadku, kiedy zakupiony towar lub usługa nie odpowiada jakości deklarowanej przez producenta lub posiada wady.
Umożliwia rachunkową i rzeczową kontrolę przeprowadzonej transakcji.
Umożliwia porównanie cen.
Sprzyja uczciwej konkurencji. Klient żądając paragon zmusza sprzedawcę do stosowania czystych reguł konkurowania. Jeżeli klient nie chce paragonu, sprzedawca może nie zarejestrować transakcji na kasie fiskalnej i tym samym nie odprowadzić podatku.
Biorąc paragon mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani.
Biorąc paragon klienci mogą oczekiwać, że zapłacony podatek powróci do nich w sposób pośredni, poprzez zadania realizowane i finansowane przez państwo.
Biorąc paragon klienci przyczyniają się do likwidacji „szarej strefy” i przyczyniają się do zwiększenia wpływów do budżetu. Sprzedawcy nie mają możliwości ukrywania swoich dochodów.
Jesienią rusza Loteria Paragonowa, która zakłada losowanie atrakcyjnych nagród wśród prawidłowo wystawionych przez sprzedawców, a następnie zarejestrowanych przez kupujących, paragonów fiskalnych.